Sunday, July 28, 2013

Tetamu - corat-coret (Madinah, Makkah & Jeddah)

Sebelum kisah I jadi tetamu Allah SWT I closed..I nak share few sweet memories while I'm there.. pada hari pertama kami sampai di kota Madinah, di hadapan hotel yang kami diami dah ada yang menyambut kami.. iaitu si comel ini... I panggil dia Cik Medina.. tak banyak karenah..jika diusap barulah dia mengiau lembut.. tapi di situ tiada apa yang boleh I share untuk Cik Medina dan rakannya.. in sha Allah jika ada izin dari NYA, ada rezeki jadi tetamu Allah SWT lagi.. kali ni nak bawa sekali makanan untuk mereka ini.. 

Cik Medina sedang santai menunggu kami pulang dari Solat Subuh ..
Di kota Makkah pula di hari kedua kami disapa lembut oleh si kecil ini... pakkal kome kat Kota Makkah..kalau kat KL memang dah teman hangkut pulang ni.. terdetik kat hati nak bawa si kecil tinggal dalam bilik hotel..tapi bila kami pergi untuk memberi makan malam, si kecil ini telah pun di bawa pergi..semuga Lil Fluffy telah diambil oleh mereka yang sayang pada binatang.

Lil Fluffy makan hotdog yang diracik dengan sungguh-sungguh... lapar sangat.. doakan Na datang lagi ya.. jika ada rezeki kita jumpa, Na belanja makan kibbles plak ..in sha Allah..
Baik di Kota Madinah mahupun di Kota Makkah, walaupun tujuan pemergian ke sana adalah untuk beribadah tapi kita tetap ada masa untuk bersiar-siar melihat keadaan sekeliling.. 

Siapa tahu kedai apakah ini? Sila sebut ikut ejaan ya.. hehehehe.. 
Di Madinah dan di Makkah, I jumpa my favourite drink- VIMTO. Kalau di sini, kena lah cari kat kedai grocery store pak arab or pi restaurant pak arab itu pun adakala ada adakala elek.. apa lagi syukur nikmat lah minum..lepas baca bismillah, minum , alhamdullillah ..terus la la la la la la.. hehe.. 

sedap tau air ni.. 
Selain beribadah, menziarah tempat-tempat bersejarah.. bila balik dari solat di Masjidil Haram, kami mesti beli creme caramel dengan juices yang segar.. sedappppppppp dap dap dap dap.. (haha i always wanted to say like that.. ) Ciku Dinas, sila lap ayaq lior naaaaa... hehehe

nampak tu..kilatnya creme caramel itewwww dan betapa segarnya jus oren itewwwwww bahahahah..
Di hari yang ketiga di Makkah, kami berkenalan pula dengan ibu mengandung ni..Puan Oren namanya.. sangat lah peramah.. tapiii jangan usap perutnya.. nanti kena kokak..sebab i dah kena....hahah my bad..sorry ya Puan Oren.. moga Puan Oren selamat melahirkan anak-anak yang sihat.. moga kita dapat bertemu kembali, masa tu Na akan pastikan bawa makanan yang sesuai untuk Puan Oren ya.. in sha Allah.. jaga diri tau.. 


Salam buat teman-teman di Malaysia, nama ana Puan Oren (Na yang bagi..heheh) ana mau ucap selamat menjalani ibadah puasa dengan tenang.. doakan ana selamat di sini ya.. 

Ana sahur dulu ya kawan-kawan.. bismillah..  hotdog pun hotdog lah.. yang di belakang itu untuk waktu berbuka nanti.. hikshikshiks..
Haaa jangan kome-kome tak tau..kat Makkah ada KFC!! huhuhu.. pujuk lah my better-half belikan barang sebungkus konon nak snap foto nak tunjuk cemana rupa KFC di tanah Arab.. hmmm di bolayan sebab terlalu ramai orang.. oh ya.. di situ tak ada tempat nak duduk makan-makan.. situ konsep beli kat kaunter.. and pi balik makan.. hehe.. yang best.. kaunter lelaki dan kaunter perempuan berbeza ya.. 

jejes je air lior tenguk Kepsi.. ini tenguk dari dewan makan.. huhuhu.. 

suasana dewan makan.. 
Aktiviti kami selepas solat Isyak, haaa apalagi..tawap kedai lah.. ala bukan apa..cuci-cuci mata.. sebelum pulang ke hotel.. bila tenguk jam dah dekat jam 11 malam..apa lagi perambat balik bilik lah.. sebab nak tidur.. jam 3:15 pagi dah nak standby kat lif nak pi Masjidil Haram for subuh..heheh..
di sinun.. tempat jual jubah lelaki.. di sinin.. tempat jual minyak wangiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Pada hari ke 4, ketika hendak pergi solat Subuh, kami di sapa oleh cik Bunga, bertanya ada tak sikit makanan.. lapaq katanya.. I bagitau..Na nak pi Solat Subuh ..tak dak apa lagi nak bagi makan cik Bunga.. tapi kalau Cik Bunga sudi..tunggu kami sat ya.. nanti lepaih makan kat dewan makan.. Na bawak turun something ya... 

Sekali nak kembali kat hotel.. tu dia..cik Bunga sudah tunggu baik punya..tapi cheq pula lupa bawak apa-apa.. aduhh mungkir janji ni..tak baik..dosa.. terus kami suami isteri..perambat pi kedai makan kat luaq.. beli chicken nuggets.. truih..ketai-ketai bagi kecil..hembus-hembus bagi sejuk sikit.. dan kami jamu lah cik Bunga..  aduhh.. sorry lah Cik Bunga.. ingat kami hang tak tunggu.. jadi peringatan pada diri sendiri..bila berjanji sila tunai kan ya.. (p/s Aidah.. i still remember my promise to you.. masa tak mengizinkan ni.. kita cuba minggu hadapan ya.. in sha Allah .. Ya Allah permudahkan lah.. )

Cik Bunga makan tu makan lah juga.. hang jangan lupa baca bismillah naaa.. 
the reason kenapa===][ppppp i panggil si cantik ni Cik Bunga sebab keadaan telinganya tak seperti purrlings yang lain.. telinganya samada cacat semenjak dilahirkan ataupun kerana penyakit... tapi tak apa lah.. to Na you tetap cantik.. jaga diri ya sayang.. 

ayu sungguh laaaa Cik Bunga ni makan.. 
satu lagi species yang menarik perhatian ketika berada di Kota Makkah, adalah burung-burung merpati yang ada.. sepesen je.. itu lah burung merpati Siti Fatimah.. haaa kena ingat ya.. membunuh atau perlakuan kita yang mengakibatkan merpati ini terbunuh akan dikena kan DAM! kalau tak silap seekor kambing. so hati-hati.. jangan sukahati sergah-sergah mereka ni.. buat tergolek 20 ekor innalillah.. haa tak pasal ada seorang plak yang tergolek sekali innalillah sebab kajut kena bayar DAM ikut berapa yang mati.. haaa tak tawuuu..

kurr..kurrr..kurr.. bagi makan boleh.. tapi hati-hati jangan sampai terpijak..

see the stripe tu sama je.. 
you all mesti cakap ni gambaq apa plak ni.. senget ja..tak ada tujuan.. ini lah foto yang i tangkap selepas buat tawaf wida' ... so terbatal lah tawaf tu.. kena buat sekali lagi.. mulanya nak nangis dah.. takut wooo.. sekali rupanya ada kenangan yang manis yang Allah SWT nak beri pada i.. alhamdullillah.. syukur ya Allah... 

Mistake yang membawa kepada kenangan indah... syukurku kepada MU ya Allah..
Hingga hari kami berada di Lapangan Terbang di Jeddah kami telah ditemani oleh si comel yang manja lagi peramah.. rasa nak je bawak pulang ke Malaysia.. aduhh jatuh hati sungguh lah..oh ya i panggil si comel ni Ms. Dipsy.  Bulu kaler putih seluruh badan kecuali di hidung, di ekor dan di montot itu warna hitam.. tak ke indah ciptaan Allah ni..

Dipsy: *burp* alhamdullillah..macih sebab kongsi daging pizza tadi.. sedapp.. Na nanti datang lagi ya.. ana tinggal di sana tu je.. saja datang sini jalan-jalan amik angin.. 

Dipsy: lambat lagi kapal terbangnya nak siap.. dengar kabar ada masalah sikit.. sure delay tu.. dah solat isyak ke?

Na: Ms. Dipsy, bagi lah pose menarik sikit..nak tunjuk kat orang di Malaysia nanti..
Dipsy: ooo boleh saja.. macam gini boleh tak??

Dipsy: hingga kita bertemu lagi ya, in sha Allah.. 






















3 comments:

Aidah said...

Na, janagan berat2kan hati dgn promise tu. I tak kesah pun. Slow2 je bila ada masa. Tak de masa tak pe, na.
I luuuurrrve this entry. Banyaknya kesayangan di sana. Cantik2 pulak tu. Menambah lagi memori yang indah di sana kan.

zard said...

Aidah,


janji kena tepati...thanks for being such an understanding friend. =)

byk kan kesayangan i jumpa.. ada satu tu i jumpa masa nak pi Masjidil Haram, dia plak masuk Mall..haha. rupa dia sebijik macam my spy cat Bruno.. gangster je masuk mall agaknya nak pi supermarket kot.

Dinas Aldi said...

Wah, teringin pulak tengok ayaq Vimto tu. & puding karamel, slurrppp! Nasib baik tengok memalam ni ha, kehkeh.

Kat sana pun kucing cari kak Zaph jugak tu ha. Depa semua tau tu kak Zaph memang sayangkan kucing.

Takut jugak pasal burung tu eh..