Friday, July 5, 2013

Tetamu - Madinah (2)

Selepas kami puas membuat 'lontaran' di ladang kurma.. maka kami meneruskan perjalanan ..perjalanan jauh tak ku rasa..kerna hati ku melonjak sama..wah wah.. mementang nak puasa ni kan..terus macam ingat lagu balik kampung.. haa puasa dah abis ganti ke belum?? haaa haaa..dah ke belum.. (heheh tanya tu sebab yang tukang tanya tu dah abis ganti.. tahun lepassss lagi..tu yang eksyen..kihkihkih..)

ni bukan pemandangan dari karpet terbang tapi dari atas bas ya.. 
akhirnya sampai lah kami kat perkarangan Jabal Uhud (Jabal tu bukit dalam bahasa arab lah..*pada yg tak tahu.. i pun baru tau ni..hehe.) haaa sapa ingat tentang kisah Jabal Uhud yang mashyur itu.. cepat angkat tangan.. 
Ustaz Khaldon: Ana! ooo Ustaz tau ye.. silakan kisah pada kami ni..hehehe.. 
Di situ terdapat satu sekolah (sekolah tahfiz kot) di dinding sekolah tersebut ada mural yang menyatakan kisah Perang Uhud tersebut..  

Ustaz Khaldon: ...karena melihat teman-teman seangkatan lelah karena pertempuran, maka sahabat-sahabat nabi saw telah jatuh kasihan dan berangkat turun untuk membantu sahabat2 yg lelah tadi mengangkat harta-harta rampasan perang hingga terlupa tentang pesan rasullullah..

En. yg berbaju biru: mm..mm ooo mmm...
Jabal Uhud itu sungguh luas sekali.. warnanya dahulu seperti bukit-bukit biasa tapi telah ditukarkan oleh Allah S.W.T kepada warna merah kehitam-hitaman untuk mengingatkan kita tentang peperangan yang telah berlaku dahulu dimana banyak darah-darah para pahlawan muslimin yang mengalir serta darah para tentera kufar yang dapat sahabat-sahabat Rasullullah tumbangkan.. 
En. Pakai kemeja tee: uishhh luasnya pemandangan .. 
Setelah berada di situ selama beberapa minit..kami meneruskan perjalanan lagi.....ke pasar kurma..tapi masa tu lupa nak tangkap foto.. ampun maaf ..gue terlupa sich....  

Dalam perjalanan pulang ke hotel, kami melalui beberapa masjid-masjid 

pemandangan tepi masjid Qiblatain..
Kami tidak berhenti di masjid ini, kerana sudah kesuntukkan waktu, Ustaz Khaldon hanya bawa kami ke masjid-masjid yang dijanjikan oleh Allah pahala yang berlipat-lipat kali ganda jika beribadah di dalamnya sahaja.. 

Masjid Qiblatain ini sering di lawati oleh jemaah-jemaah dari Iran.
Setelah itu kami melewati masjid 7 tapi kini telah tinggal 5 sahaja. 

Sekilas lalu pemandangan Masjid 7
Selepas membuat 'lontaran' di pasar kurma, kami pun terus di bawa kembali ke hotel kerana waktu solat zohor tak lama lagi.. 

bersambung....




2 comments:

Aidah said...

Seronoklah baca citer U. Bilalah ada kesempatan agaknya.

zard said...

Aidah,

Allah S.W.T. pasti mendengar keinginan you utk jadi tetamuNya, in sha Allah.. soon.. if kita dapat pi sama-sama best kan.. moga dimakbulkan Allah S.W.T.

Nak sambung..tapi blogpress buat mengada plak.. asik fail memanjang nak save.. mencik.. photos byk dalam phone.. nampak gayanya kena ler guna pc.. if via blogpress senang sikit nak upload photo.. oh dugaan.. so tunggu tau..ada beberapa episode..huhuhu