Thursday, July 3, 2014

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan (walaupun dah masuk 5 Ramadhan)

masih belum terlewat untuk saya mengalu-alukan kedatangan Ramadhan al Mubarak


seelok-eloknya kita baca niat puasa Ramadhan setiap hari di bulan Ramadhan lah ya..


moga Ramadhan kali ini lebih bermakna serta lebih sempurna dari tahun-tahun sebelumnya


masa kecik2 dulu Almarhumah Nenda kami sering berpesan, "Na, puasa tak boleh korek idung tau nanti batal puasa.." tapi bukan itu sahaja banyak lagi pekara boleh membatalkan puasa kita .. so berhati-hatilah..


antaranya sebegini.. tapi lebihkan lah ibadah (ini pesanan pada diri saya sendiri) moga akan terus jadi tabiat seharian agar tidak kekok untuk terus menjadi muslimah yang diredhoi oleh Maha PENCIPTA


tahun ini, 
Ramadhan tiba dengan rasa serba kekurangan
tiada lagi wajah yang saya kasihi menanti di tepi pancuran air untuk membawa saya pulang ke rumah,
 tiada lagi senyuman ketika saya menghulur bingkisan kurma kegemarannya, 
tiada lagi pesanan untuk membawa pulang bubur lambuk agihan pejabat yang adakala kurang rasanya,
 tiada lagi dapat saya dengar cerita-cerita serta nasihat-nasihat beliau
Ramadhan kali ini terasa sunyi tanpa bacaan Al-Quran darinya
Ramadhan kali ini dilalui dengan kerinduan
moga Ayah di dalam kasih sayang NYA
moga AR RAHMAN akan mempertemukan kita kelak, 
Ayah
buah tamar sering menjadi buah pilihan Ayah
bubur lambuk sering menjadi hidangan permulaan Ayah
tiada lagi bacaan ayat-ayat suci selepas waktu subuh atau selepas sepertiga malam
hanya pada MU ku titipkan rasa rindu
hanya pada MU ku ungkapkan kata-kata sayang
hanya ENGKAU yang tahu sebaknya rasa ku
hanya ENGKAU yang mengerti sepi ku
pada MU, Ya ALLAH
ku bentangkan segala resahku
airmata yang mengalir bukan tanda ingkar
ia mengalir untuk mengubati 
rasa kosong yang bersarang
jika sedetik dapat ku kembali 
akan ku peluk erat
akan ku nyatakan buat terakhir kali
akan kasih dan sayang ku buat mu
 Ayah.













No comments: