Wednesday, December 12, 2012

Kerana Coin Operated Rides

Dulu masa my niece and nephew in their toddler's years selalu lah my better half and I bawa mereka naik 'rides'. Ala, yang kena letak duit lepas tu benda alah 'rides' tu bergoyang or bergegar lah dan kanak-kanak yang naik 'rides' tersebut akan tersengih riang.

(Noddy)
(Bob The Builder)
(Sesame Street & Barney)
(Thomas the Tank)
(**The above photos thanks to Mr. Google)

From my observation, dalam banyak-banyak 'rides' hanya 'rides' di KLCC dan di Alamanda yang paling 'best'. 'Best' in the term of rupa the 'rides' sebab sebijik macam karakter kartun dalam tv or filem animasi.   Kalau tak boleh bayang macam yang dalam foto-foto di atas lahhh..

Selain daripada 'single rides' ada juga 'rides yang boleh naik ramai-ramai ala Merry Go Round macam kat bawah ni.. 



Yang kelakarnya tiap kali either my niece or my nephew naik 'rides' gini, mesti ada kanak-kanak lain nak tumpang. Secara jujur, kami tak kisah. Tapi yang buat rasa ikhlas jadi menyampah adalah bila mak bapak kanak-kanak tersebut (selalunya mak-mak mereka) dah lah tak cakap sorry sebab anak-anak mereka main redah je naik free, pastu mak bapak tak reti cakap terima kasih sebab kita benarkan anak-anak mereka join sekali tanpa perlu mereka share bayar (for such 'rides' requires around RM2 - RM3 per ride), tapi yang tambah 'kelakarnya' when our niece or nephew nak naik another 'Merry Go Round ride', the same kids akan berlari nak join juga.. still tak kisah, to me kanak-kanak apa yang mereka tau (kalau orang tua sendiri tak ajar kan..) tapi yang tak menahan adalah ibu-ibu kepada budak-budak yang naik free 'rides' boleh bagi kat I jelingan maut or buat muka macam my niece or nephew yang menumpang the rides free the rides and mereka yang keluar duit.. haaa camana tu.. 

Sukar nak jumpa yang berbasa-basi cakap kat kita nak share or cakap sorry lah meh lah kita kongsi.. - haremm .. dan yang menyedihkan yang buat perangai macam tu adalah bangsa kita sendiri..huhuhu (nanges). Yang lagi buat malu, bila bangsa asing lebih beradab dari bangsa sendiri. Siap hulur duit nak share, cakap sorry sebab rasa bersalah dengan kelaku anak-anak mereka. Once the rides stop and their children stepped down, mereka quickly offer their thanks and siap suruh anak-anak mereka shakes hand dengan my nephew or my niece..haaa dah dapat kawan baru..  sedih kan??

note: the people kat those 2 photos 'Merry Go Round rides' yang tertera di atas tak ada kena mengena dengan ini cerita sebab my nephew and my niece dah tak galak nak naik dah masing-masing dah lepas usia 4 tahun pun.. ni tengah menunggu yang kecil besar sikit.... tu yang menabung duit syiling sekarang.. turn dia plak pau kami naik rides ..huhuhu.. 


2 comments:

Aidah said...

Macam2 peel manusia ni kan. Dan betul. Bila orang melayu yang sepatutnya lebih beradab, jadi macam tu pulak. Susah na, nak cari orang yang bersopan lagi sekarang ni. Kalau jumpa tu, rasa macam nak buat kawan sampai bila2.

zard said...

@Aidah,

memang menyedihkan bila kenang orang melayu sendiri dah hilang rasa kesopanan dan kesusilaan.. bukan susah pun cakap 'maaf' dan 'terima kasih' and wajah takan jadi buruk bila kita mudah senyum. betul cakap you, Aidah, bila kita dapat jumpa orang yang baik, sopan walaupun mungkin tak jumpa lagi tapi orang tu akan selalu dalam ingatan kita.. betul tak?