Friday, December 14, 2012

Kisah Basi - Balik Kampung (Pre)

sorry lah lambat ceita.. bukan apa, mood nak ceita tak mari.. haha.. tak usahkan mood nak ceita, mood nak punggah luggage yang ada bebarang pun tak mari lagi.. nasib baik luggage yang bawak baju2 yang nak kena hantar laundry mood punggah boleh dipaksa2...

So here goes...

saturday, the day before hari nak berangkat (kami dijadualkan berlepas pada hari Ahad, 11/11/12 at 11:45pm) hati i macam rasa ada something tak kena.. buk bak buk bak buk bak..  tapi just ignore it.. sebab ala nak tinggalkan kesayangan semua walaupun pi hols bukan kerja enteng ya.. walaupun hanya nak pi balik kampung! 

seperti yang dirancang, Mel and anak2 (Mu'ezza, Mia, Moira and Benjy) kami hantar ke AMC for vaccination and terus boarding.  Biasa lah masing2 berderam tanda protes haish.. before tinggalkan cium2 sayang sayang.. tinggalkan nasihat sepatah dua kata kat mereka, we go off... balik rumah ..kemas apa yang patut.. then tidurr jam 3 pagi.

---------

Ahad, 11/11/12 jam 8 pagi baru I terjaga, letih sangat ('kawan baik' plak maiii .. selalu camtu bila nak pi hols je, 'kawan baik' pun sama nak maiiii.. tak apa lah alhamdullilah).  hati asik terfikir tentang tix aje.. tak boleh jadi.. capai handbag, took out the folder yang contain tix .. tenguk kat the number then tenguk kat masa berlepas..  hati berkata,"kenapa plak masa berlepas tulis 10:30?" .. pandang kat my better half, he was in his baju solat agaknya baru lepas perform solat dhuha.. my better half senyum..agaknya tenguk muka mrs dia yang serabai sebab baru bangun tidur kann.... "P, cer u tenguk the time kita take off...bukan 11:45 malam ke? kenapa kita pi 10:30 malam ni? ada pertukaran ea?" "tapi kenapa kita balik sini nanti dia orang print in 24 hours .. at 9pm .. " dari muka atak sinyum terus my better half face tukar jadi muka panik.. adehh.. "meh tenguk sat.. hmm u call the agent Na.."  i pun cepat2 cuci muka.. capai phone and call the agent yang arrange our bookings semua.. my better half plak call Malaysian Airlines.. and he got thru and dpt confirmation..our transport no. MH001 take off time dia adalah 10:30 PAGI.. arghhh.. tak lama i pun dpt the agent.. she said mmg lah kakak punya malam.. i cakap how come Malaysian Airlines kata pagi ni?? pastu i dengar suara my agent tu plak panic.. huwaaargghh.. to cut story short.. she or their ticketing people buat mistake pi book our tix pagi instead of flight malam.. tapi yang tak menahan.. eh boleh plak dia cakap.."laaa yang kakak pi check pagi ni buat apa.. kenapa tak check siang-siang".. amboiihh.. kemain lagi.. i pun tahan napas.. dengan penuh berhemah.. i cakap bebaik.. "dik, akak ni bila nak pi cuti, mula lah keja kat opis tu magically menimbun..btw if semua kakak nak buat..then buat apa kakak hire you as my travel agent.. satu lagi kenapa YOU sendiri tak check sebelum bagi the tix kat customer that's ME??" then she said.."sorry kak, tapi kan kak, you still ada masakan untuk catch the plane this morning??" i masa tu, beristighfar banyak2 dalam hati and lepas tarik nafas panjang-panjang.. i terus cakap bebaik lagi (betul i cakap bebaik sangat), "dik, don't be ridiculous lah.. if kami nak pi pagi.. kami akan cakap kami nak pi pagi..tapi kami dah set our mind to pi malam..furthermore, luggage pun belum pack sepenuhnya.. " masa tu baru dia realised her mistake and cakap, let me figure out something.. so the rest pun history (maleh sebenarnya nak ceita byk2) things sorted out.. kami dapat pegi seperti yang di plan.. arrangement yang lain semua ok.. fooh masa tu terus lega.. (bersambung..)

2 comments:

Aidah said...

Dugaaaaan. Sama jugak dgn I. Everytime nak pi holiday je, ada je yang nak buat my blood goes upstairs. Pernah sekali airline charge double walaupun dah cancel the first time. Penyudahnya tak bagi refund tapi boleh tukar destination. Makanya I dapat 2 percutian back to back. Penat.


zard said...

@Aidah,

Mmg dugaan besar. I dh prepared myself to cancel the trip siap ckp kat my BH, if the agent tak blh uruskan, cancel mintak refund meh kita pi Cameron Highland..sejuk gak..

Apa ke punya dajal airlines tu, salah dia, pastu tak mau refund. I paksa the agent bayar the diff yg kami kena top up. Siap suruh dia hantar email akujanji..if dia ingkar, i mmg akan bawak kat tribunal pengguna..ececececehhh..so far dia dh bayar one part ada 3 payments lagi..hadoiii